Friday, February 13, 2009

AIRTanpa air

Air adalah unsur penting dalam penghidupan kita. Tanpa air kita tak boleh hidup. Serupa juga makluk lain di dunia ini, mereka memerlukan air untuk hidup. Tanpa air dunia akan menjadi kering kontang tanpa tumbuhan atau penghidupan. Yang ada hanyalah angin dan tanah kosong tanpa penghuni.

Menurut ahli sains air terdiri dari dua unsur elemen (bahan) kurnian tuhan, yaitu haidrojen dan oksijen. Simbul (tanda pengenalan) yang digunakan oleh ahli sains untuk haidrogen ialah "H" manakala oksijen ialah "O". Dan simbol yang digunakan untuk air ialah "H2O". Ini bermaksud air mengandungi dua haidrojen yang bergabung dengan satu oksijen.

Haidrojen dan oksijen sebagainana kita tahu adalah berbentuk gas. Bila bergabung ianya menjadi H2O atau air. Menakjubkan. Inilah ciptaan Allah. SUBHANALLAH.

Bentuk Air
Terdapat tiga bentuk air yaitu bentuk biasanya cecair, bentuk bekunya (ais) apabila ia sejuk kurang dari 0 darjah Celsius dan dalam bentuk gas apabila ia panas memelihi 100 darjah Celsius.

Rengkasnya air bila ia sejuk menjadi ais dan bila panas akan menjadi gas yang kita namakan wap. Dalam keadaan biasa air adalah dalam bentuk cecair.

Ketiga-tiga bentuk air ini berguna untuk kita manusia (dan juga makluk lain di dunia ini).

. . . . .. . . . .. . . . .


















No comments:

Post a Comment