Wednesday, April 29, 2009

TAHU TAK SAMA DENGAN TAK TAHU

Baru-baru ini saya dan HAS pergi ke rumah jiran se kampung untuk membaiki alatan letrik di rumahnya yang tidak berfungsi. Mengikut lapurannya lampu dan kipas di salah satu bilik rumahnya tak dapat digunakan.

Saya bukan mahir tentang letrik. Sikit2 tu bolehlah. Itu sebabnya saya bawa rakan kongsi saya HAS yang saya anggap pakar tentangnya. Saya nyatakan beliau adalah pakar sebab dah ada track record (kesan perbuatannya) dan saya yakin padanya. Juga biasanya tanpa kos. Bawa orang lain nanti takut kena bayar pula. Kami pernah bekerja menyelengara sebuah Pangsa Puri lima blok 15 tingkat di AU2 Ulu Klang beberapa tahun dahulu.

Sampai ke rumah tersebut kami beri salam dan terus ke bilik yang bermasaalah tersebut. Bila diperiksa memang tiada aliran letrik masuk ke dawainya. Bila kami periksa kotak fius semuanya berfungsi dengan baik. Ini bermaksud aliran letrik ada masuk tapi tak sampai ke bilik tersebut. Apakah sebabnya? Pening kami dibuatnya.

Tiba2 sahabat kami Roy datang ke rumah tersebut. Dan tanpa melengah kami mengajukan masaalah kami. Roy memang seorang pakar letrik kerana beliau adalah seorang electrican pernah dijemput oleh masjid apabila masjid ada masaalah letrik di bangunannya.

Roy pernah membuat kerja letrik di rumah tersebut. Jadi dengan senangnya beliau tahu masaalah yang kami sedang hadapi. Beliau bertanya sama ada suis di tingkat dua on atau off. Kami kata kami tak tahu. Kami juga tak tahu ada swis di tingkat tersebut. Kami juga tak tahu ada kaitan aliran letrik di bilik yang bermasalah dengan suis yang disebutkannya.

Roy naik ke atas dan onkan suis yang dimaksudkannya dan kami di bawah periksa sama ada ada aliran letrik masuk ke dawai letrik di bilik tersebut. Nyatalah ada aliran letrik apabila kami periksa dawai tersebut.

Inilah namanya rezeki. Bukan rezeki makan tapi rezeki tenaga.

Kalaulah Roy tak datang kami sudah tentu tak dapat kesan masaalah yang dihadapi. Atau untuk mengesannya mungkin mengambil masa yang lama, sangat lama. Dengan kedatangan Roy segalanya selesai dengan sekelip mata. Roy telah membawa Joy (bahagia).

Tapi awas, janganlah kami menjadi syirik! Roy bukan datang sendiri. Beliau di hantar oleh Yang Maha Kuasa. Jadi yang memberi pertolongan kepada kami bukanlah Roy tapi Allah. Subhanallah. Roy hanyalah perantaraan Allah diilhamkan untuk datang pada saat yang sangat kami perlukan ilmu pengalamannya. "He sent the expert". DihantarNya seorang pakar. Alhamdulillah !

Ketika itu Roy memang sebuk sebab selepas beliau membantu memulihkan aliran letrik ke bilik tersebut beliau beredar menjalankan tugasnya yang lain. Tapi tidak sebelum pekena minum (redix dan jus pengaga) dan makan satey SPA yang disediakan.

Yang tahu tak sama dengan yang tak tahu. Yang tak tahu meraba2 saperti kami yang kena periksa macam2 untuk mencari punca masaalah. Sebaliknya puncaya sangatlah simple yaitu suis tak di"on"kan. Yang lain kacang sahaja. Kacang bukan sebab apa, sebab memang tiada masaalah langsung. Masaalahnya ialah suis tak di"on"kan. Itu pun kalau kita nak katakan ianya masaalah. Sebenarnya kalau difikir2kan itu juga bukannya masaalah. Masaalahnya ialah KAMI TAK TAHU.

Kalau ikut falsafahnya budak darjah satu pun boleh menyelesaikan masaalah kami tadi. Apa yang dia perlu buat ialah onkan suis di tingkat dua dan kipas dan lampu bermasalah tersebut akan berfungsi.

Itu pun kalau dia tahu. TAHU tak sama dengan TAK TAHU. Inilah pentingnya lmu. Dan itulah sebabnya kita mesti sentiasa menambahkan ilmu kita "dari buaian hingga ke liang lahat".

Kawan saya pernah kena bayar RM120.00 untuk mengantikan penyambung paip yang pecah bocor. Kos penyambung itu tak lebih dari RM1.00. Untungnya RM119.00 sebelum tolak kos minyak motosikalnya. Yang pelik lagi resitnya ditulis RM100.00 sebab katanya RM20.00 untuk poketnya dan RM100.00 untuk syarikatnya. Inilah kesan "TAHU tak sama dengan TAK TAHU". Kalau tahu kawan saya tersebut boleh cari orang yang tahu untuk membantunya dan jimat wang. Janganlah pilih orang yang tahu kita tak tahu membantu selesaikan masaalah kerana kita akan mudah di"kencingnya" (istilah orang muda yang bermaksud ditipunya). Kecualilah jika di kawan kita yang kita percaya.

Selasai tugas kami, kami diserahkan RM50.00. Serba salah pula kami dibuatnya. Kos kerja kami adalah kosong tapi dibayar RM50.00. Nak ambil tak elok, tak ambil tak boleh pula.

Keputusannya kami ambil wang tersebut dan kemudiannya menyuruh sahabat kami, OO belikan sebuah cerek letrik untuk kegunaan Madrasah (saya katakan pada OO yang saya suruh beliau supaya beliau juga akan dapat pahala nanti. Kalau saya beli sendiri tak dapat kongsi pahala). Besoknya OO belikan cerek tersebut dengan harga RM60.00 menggunakan wangnya RM10.00 (sedekah untuk Madrasah, katanya).

Biasanya yang akan menggunakan cerek itu ialah saya, HAS dan OO sendiri. Jadi pusing punya pusing kesitu juga, saya, HAS dan OO yang untung. Dulunya bila kami nak buat air minuman kami kena guna dapor gas untuk masak air. Dah ada cerek baru ini senanglah kami.

Kalau ada HM (kali ini tak jumpa beliau) jadilah kami kumpulan Mawarsari sebab kami berempat pernah sama2 bekerja di situ (Mawarsari) dahulu.

Yang peliknya lagi sahabat kami, HSM bila tahu yang kami nak beli cerek letrik untuk Madrasah memberikan saya RM50.00 sebagai sedekahnya untuk menampung pembelian cerek tersebut. Inilah satu masaalah yang ditunggu2. Kos cerek RM60.00 tapi wangnya ada RM100.00. Apa perlu dibuat sekarang dengan baki RM40.00?

????? Inilah rezeki Allah. Tak siapa yang rugi. Jika iklas InshaAllah akan diberikan pahala yang tak kita nampak.

Terima kasih kepada UJJ, HAS, OO, Roy, HSM dan yang membaca artikel ini. Semoga semuanya selamat. . . .

.

No comments:

Post a Comment